Παρασκευή, 14 Ιουνίου 2013

Ανω κάτω οι βάσεις για ΑΕΙ - ΤΕΙ από τη μείωση των εισακτέων

Ανω κάτω οι βάσεις για ΑΕΙ - ΤΕΙ από τη μείωση των εισακτέων  ΠΩΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ Ο ΧΑΡΤΗΣ

Της Χαράς Καλημέρη
Ανατροπές στη διαμόρφωση των βάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας επιφέρει ο αριθμός των φετινών εισακτέων. Η εικόνα διαφοροποιείται από τη συνολική μείωση κατά περίπου 7.000 των θέσεων (σχεδόν το 10%) και τις αυξομειώσεις των εισακτέων τόσο μεταξύ των επιστημονικών πεδίων όσο και μεταξύ πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Βεβαίως, η πορεία των βάσεων θα επηρεαστεί από ακόμη δύο, άγνωστους μέχρι στιγμής, παράγοντες: τις βαθμολογικές επιδόσεις των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις και τα τμήματα τα οποία θα επιλέξουν όταν συμπληρώσουν τα μηχανογραφικά τους δελτία.

Συνεκτιμώντας αυτούς τους παράγοντες, οι βάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ αναμένεται να «τρέξουν» με διαφορετικές ταχύτητες: στο 1ο επιστημονικό πεδίο (νομικές, φιλολογικές κ.ά.) θα παρουσιάσουν άνοδο ή θα παραμείνουν αμετάβλητες σε σχέση με πέρυσι, στο 2ο (φυσικομαθηματικές) και στο 4ο πεδίο (πολυτεχνεία) θα παρουσιάσουν μεγάλη πτώση, ενώ στο 3ο (ιατρικές) και στο 5ο (οικονομικές) επιστημονικό πεδίο οι βάσεις θα παρουσιάσουν πτώση στις υψηλόβαθμες σχολές και άνοδο στις χαμηλόβαθμες.
Ανω κάτω οι βάσεις για ΑΕΙ - ΤΕΙ από τη μείωση των εισακτέων
Ειδικότερα, σύμφωνα με εκτιμήσεις του εκπαιδευτικού - αναλυτή κ. Στράτου Στρατηγάκη στην «ΗτΣ», η πορεία των βάσεων ανά επιστημονικό πεδίο αναμένεται να διαμορφωθεί ως εξής:
1ο επιστημονικό πεδίο (ανθρωπιστικές επιστήμες)
Η τάση των βάσεων στα τμήματα του 1ου πεδίου είναι άνοδος ή σταθεροποίηση στα περσινά επίπεδα. Δεδομένο είναι ότι στα περισσότερα τμήματα του 1ου πεδίου υπάρχει σημαντική μείωση των θέσεων. Είναι ενδεικτικό ότι οι Νομικές σχολές θα έχουν 50 θέσεις λιγότερες, ενώ οι φιλολογίες θα έχουν περίπου 200 θέσεις λιγότερες σε σύγκριση με πέρυσι. Καθοριστικές για την πορεία των βάσεων θα είναι οι βαθμολογίες των υποψηφίων της θεωρητικής κατεύθυνσης. Εάν δεν σημειώσουν σημαντική διαφοροποίηση από πέρυσι αναμένεται άνοδος των βάσεων, ενώ εάν αποδειχθούν χειρότερες από τις περσινές, τότε οι βάσεις να διαμορφωθούν στα περσινά επίπεδα.
2ο επιστημονικό πεδίο (θετικές επιστήμες)
Η αύξηση των θέσεων στα τμήματα του 2ου πεδίου, όπως τα φυσικομαθηματικά, αν και δεν ήταν μεγάλη όπως προβλεπόταν στον αρχικό σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας, πιέζει προς τα κάτω τις βάσεις. Παράλληλα, οι αναμενόμενες κακές επιδόσεις των υποψηφίων στα μαθήματα «κλειδιά» -τα Μαθηματικά και τη Φυσική- εκτιμάται ότι θα ρίξουν κι άλλο τις βάσεις. Η πτώση μπορεί να είναι μεγάλη και να κυμανθεί πάνω από 1.000 μόρια.
3ο επιστημονικό πεδίο (επιστήμες Υγείας)
Η αύξηση των θέσεων -ενδεικτικά δίνονται 55 επιπλέον θέσεις στις Ιατρικές σχολές, ενώ υπάρχει μικρή αύξηση των θέσεων και στις Οδοντιατρικές και τις Φαρμακευτικές- σηματοδοτεί την πτώση των βάσεων, που θα ενταθεί από τις αναμενόμενες κακές επιδόσεις των υποψηφίων στα Μαθηματικά και τη Φυσική, αλλά και στη Χημεία. Την ίδια ώρα, όμως, παρατηρείται μεγάλη μείωση στις θέσεις των τμημάτων Νοσηλευτικής στα ΤΕΙ, κάτι που σημαίνει ότι δεν αναμένεται πτώση των βάσεων στις χαμηλόβαθμες σχολές του πεδίου.
4ο επιστημονικό πεδίο (τεχνολογικές επιστήμες)
Σε αυτό το πεδίο υπάρχει αύξηση των θέσεων σε όλες τις Πολυτεχνικές Σχολές και πολύ μεγάλη μείωση στις προσφερόμενες θέσεις των ΤΕΙ. Αυτό σημαίνει ότι είναι πιθανό να ανέβει η κατώτατη βάση των ΤΕΙ του πεδίου, η οποία πέρυσι είχε διαμορφωθεί στα 6.444 μόρια, ενώ αναμένεται να πέσουν οι βάσεις των πολυτεχνείων.
5ο επιστημονικό πεδίο (επιστήμες οικονομίας και διοίκησης)
Η αύξηση των θέσεων στα πανεπιστήμια και η μείωση των θέσεων στα ΤΕΙ αναμένεται να έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του εύρους των βάσεων, οι οποίες πέρυσι κυμάνθηκαν από τα 18.000 μόρια μέχρι τα 6.600 για τις σχολές χωρίς ειδικά μαθήματα.
Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τις βάσεις
Τρεις είναι οι παράγοντες που καθορίζουν τις βάσεις εισαγωγής στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας:
  • 1) Ο αριθμός των προσφερομένων θέσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
  • 2) Οι επιδόσεις των υποψηφίων.
  • 3) Οι επιθυμίες τους, όπως αυτές εκφράζονται με τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου.
«Μέχρι τώρα, γνωρίζοντας τον πρώτο παράγοντα, μπορούμε να κάνουμε κάποιες υποθέσεις για τη διαμόρφωση των βάσεων. Όμως, δεν γνωρίζουμε τις επιδόσεις των υποψηφίων, αφού ακόμη δεν έχουν ανακοινωθεί οι βαθμοί που συγκέντρωσαν στις πανελλαδικές εξετάσεις. Γνωρίζουμε μόνο ότι τα θέματα ήταν τα «δυσκολότερα της δεκαετίας», όπως τα χαρακτήρισαν οι περισσότεροι καθηγητές, τονίζει στην «ΗτΣ» ο κ. Στρατηγάκης και προσθέτει: «Σε ό, τι αφορά τον τρίτο παράγοντα, τις επιθυμίες των υποψηφίων, αυτός είναι πάντα αστάθμητος και δημιουργεί εκπλήξεις?».
Εκτός μένουν 35.000 υποψήφιοι
Συνολικά, 69.288 θέσεις θα διατεθούν φέτος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εκτός των αστυνομικών και στρατιωτικών σχολών, των ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού κ.ά. Ο αριθμός αυτός είναι μειωμένος κατά 8,94% σε σύγκριση με πέρυσι.
Ειδικότερα, φέτος θα εισαχθούν σε όλα τα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης συνολικά 6.806 λιγότεροι φοιτητές. Η εικόνα μεταξύ πανεπιστημίων και ΤΕΙ είναι αντίστροφη: Στα πανεπιστήμια θα εισαχθούν 2.113 περισσότεροι σε σχέση με πέρυσι και στα ΤΕΙ 8.919 λιγότεροι.
Η μείωση των εισακτέων είναι πολύ σημαντική στα ΤΕΙ, καθώς ανέρχεται στο 28,2% μετά τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων τους στο πλαίσιο του σχεδίου «Αθηνά» για την αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Εάν στις 69.288 θέσεις προστεθούν οι εισακτέοι στις στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές, τις ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού κ.ά., τότε ο αριθμός των εισακτέων θα προσεγγίσει τελικά τους 75.000 (έναντι 76.094 πέρυσι).
Συνολικά 104.757 υποψήφιοι θα διεκδικήσουν φέτος την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με αποτέλεσμα να μείνουν εκτός περισσότεροι από 35.000 υποψήφιοι.
1ο πεδίο Στο 1ο επιστημονικό πεδίο (νομικές, φιλολογικές κ.ά.) θα παρουσιάσουν άνοδο ή θα παραμείνουν αμετάβλητες σε σχέση
2ο - 4ο μεγάλη πτώση με πέρυσι, στο 2ο (φυσικομαθηματικές) και στο 4ο πεδίο (πολυτεχνεία) θα παρουσιάσουν μεγάλη πτώση, ενώ στο 3ο (ιατρικές) και στο 5ο (οικονομικές) επιστημονικό πεδίο οι βάσεις θα παρουσιάσουν πτώση στις υψηλόβαθμες σχολές και άνοδο στις χαμηλόβαθμες.
πηγή