Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου 2013

Τα 5 Βασικά Πράγματα που πρέπει να ξέρουμε για τη Γλουτένη

ΥΓΕΙΑ & ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Η γλουτένη δεν είναι κάτι που πρέπει ο κόσμος να φοβάται, λένε οι εμπειρογνώμονες. Και αυτό επειδή δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι ευαισθησία στη γλουτένη. Αν βρίσκεστε σε μια σύγχυση και δεν ξέρετε αν πρέπει να τρώτε προϊόντα με γλουτένη, δεν είστε μόνοι. Όπως πολλοί άνθρωποι, έχετε ίσως ακούσει πολλά σχετικά με αυτήν. Ωστόσο, εκατομμύρια άτομα στον κόσμο πηγαίνουν «ανάποδα», προσπαθώντας να την αποφύγουν.
Ποια είναι τα 5 βασικότερα πράγματα που πρέπει να ξέρετε για τη γλουτένη:
1) Είναι μια πρωτεΐνη που μπορεί να προκαλέσει προβλήματα. Η γλουτένη είναι η κύρια πρωτεΐνη που βρίσκεται σε μερικά δημητριακά. Είναι παρούσα σε όλες τις μορφές του σιταριού (πλιγούρι, σκληρό, το σιμιγδάλι, φάρο κ.ά.) καθώς και στο κριθάρι και τη σίκαλη.
Αλλά η γλουτένη μπορεί επίσης να εμφανιστεί σε απρόσμενα μέρη, όπως ορισμένες μάρκες σοκολάτας, σε απομιμήσεις καβουριού (σουρίμι), αλλαντικά, σάλτσα σόγιας, βιταμίνες - ακόμα και σε ορισμένα είδη οδοντόκρεμας!
Η γλουτένη είναι διαφορετική από την πρωτεΐνη άλλων δημητριακών (όπως το ρύζι) και κάποιοι άνθρωποι είναι δύσκολο να τη χωνέψουν εντελώς. Μπορεί να αρρωστήσει άσχημα κάποιους ανθρώπους – αλλά όχι όλους.
2) Πιθανότατα δεν χρειάζεται να αποφεύγεται εντελώς. Για μερικούς ανθρώπους -περίπου το 1% του πληθυσμού- η γλουτένη μπορεί να είναι ένα ζήτημα ζωής ή θανάτου. Αυτοί οι άνθρωποι έχουν μια νόσο γνωστή ως κοιλιοκάκη. Είναι τόσο ευαίσθητοι στη γλουτένη, ώστε ακόμη και μια μικρή ποσότητα -ένα ίχνος- μπορεί να τους κάνει πολύ άρρωστους. Επειδή οι ζημιές της γλουτένης γίνονται στην επένδυση του λεπτού εντέρου σε άτομα με κοιλιοκάκη, μπορεί να οδηγήσει σε μια σειρά από προβλήματα υγείας: από χρόνια διάρροια και κοιλιακές κράμπες έως την οστεοπόρωση, ακόμη και ορισμένες μορφές καρκίνου.
Αν δεν είστε μέρος αυτού του 1% του πληθυσμού, είναι απίθανο ότι θα χρειαστεί να ζήσετε μια ζωή χωρίς καθόλου γλουτένη.
3) Μπορεί να χρειαστεί να γίνουν περικοπές. Με τη σημαντική αύξηση στην πρόσληψη γλουτένης κατά τα τελευταία 50 χρόνια -λόγω της παρουσία της παντού και της υπερκατανάλωσης προϊόντων που κατασκευάζονται με πολύ ραφιναρισμένο αλεύρι σίτου- υπάρχουν επιπτώσεις στην υγεία μας.
Ως κοινωνία, είμαστε σε μια κατάσταση «υπερφόρτωσης γλουτένης» και εκατομμύρια ανθρώπων όλων των ηλικιών και όλων των κοινωνικών στρωμάτων υποφέρουν από μια κατάσταση που αναγνωρίστηκε μόλις πριν από λίγα χρόνια και που ονομάζεται «ευαισθησία στη γλουτένη».
Οι άνθρωποι με ευαισθησία στη γλουτένη, αν την τρώνε συχνά, έχουν δυσάρεστα συμπτώματα: πόνους στο στομάχι, φούσκωμα, καούρες, πόνους στις αρθρώσεις, πονοκεφάλους, εξανθήματα του δέρματος, κόπωση, αϋπνία, για να αναφέρουμε μερικά από τα πιο κοινά.
Παρά το γεγονός ότι πολλά από αυτά τα συμπτώματα είναι παρόμοια με αυτά που βιώνουν οι πάσχοντες από κοιλιοκάκη, αν αποδειχθεί ότι είναι από ευαισθησία στη γλουτένη, κατά πάσα πιθανότητα δεν θα χρειαστεί να την εγκαταλείψετε εντελώς.
Στην αντιμετώπιση των ασθενών, οι ειδικοί έχουν διαπιστώσει ότι η εξάλειψη της γλουτένη για μερικές εβδομάδες και η επανεισαγωγή της σταδιακά είναι ο καλύτερος τρόπος για να αξιολογηθεί η ανταπόκριση του οργανισμού στη γλουτένη και το δικό όριο του καθενός. Με τη σταδιακή εισαγωγή σιτηρών που περιέχουν γλουτένη -και άλλων τροφίμων- υπάρχει μια κατανόηση του ποιες από αυτές τις τροφές ή πόσες το σώμα μπορεί να επεξεργαστεί χωρίς να προκαλέσουν συμπτώματα.
4) Ζώντας χωρίς γλουτένη, μπορεί να κάνετε λίπος. Μερικοί άνθρωποι που εγκαταλείπουν τη γλουτένη για να χάσουν βάρος καταλήγουν να παίρνουν βάρος. Αυτό συμβαίνει επειδή καταναλώνουν συσκευασμένα προϊόντα χωρίς γλουτένη που συχνά έχουν εξίσου υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, ζάχαρη και νάτριο αλλά και υψηλό γλυκαιμικό δείκτη, όπως το λευκό αλεύρι ρυζιού ή υλικά πληρώσεως, όπως το άμυλο πατάτας, που μπορεί να επηρεάσει το σάκχαρο στο αίμα.
Είναι πολύ καλύτερα να προσκολληθείτε σε φυσικά τρόφιμα χωρίς γλουτένη, όπως τα λαχανικά και τα φρούτα, τα άπαχα κρέατα, τα ψάρια και τα πουλερικά, ορισμένα δημητριακά ολικής αλέσεως (όπως το καστανό ρύζι και η κινόα), γαλακτοκομικά προϊόντα με μειωμένα λιπαρά ή χωρίς λιπαρά, ξηρούς καρπούς και σπόρους, φασόλια και άλλα όσπρια και υγιεινά λίπη, όπως το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο.
5) Μην πάθετε «γλουτενο-φοβία». Απλώς καλό είναι να ανακαλύψετε το δικό σας επίπεδο ανοχής στη γλουτένη. Υπάρχουν άνθρωποι που ξυπνούν το πρωί με πονοκεφάλους, πόνους στο στομάχι, πόνους στις αρθρώσεις και κόπωση και αρχίσουν αμέσως να υποπτεύονται τη γλουτένη.
Εκτός αν έχετε κοιλιοκάκη, μην είστε αρνητικοί φοβούμενοι μια δυνητικά σοβαρή κατάσταση.
πηγη: CNNnews