Τετάρτη, 5 Μαρτίου 2014

Αλάτι για τον Πάγο στους Δρόμους; Τεράστιο Περιβαλλοντικό και Οικονομικό Κόστος

Όχι ότι το 2014 έχουμε δει πραγματικό χειμώνα αλλά σε ορισμένες περιοχές της χώρας μας έπιασε πάγο το οδόστρωμα και οι αρμόδιοι για τον καθαρισμό του χρησιμοποίησαν το γνωστό μέσο:αλάτι.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπως μεταδίδει η ιστοσελίδα Slate, χρησιμοποιούνται περισσότεροι από 20 εκατομμύρια τόνοι αλατιού για αυτό το σκοπό κάθε χρόνο, 13 φορές περισσότερο από το σύνολο της βιομηχανίας τροφίμων.

Η Γεωλογική Υπηρεσία των ΗΠΑ (USGS) χαρακτηρίζει το αλάτι ως φθηνό, ευρέως διαθέσιμο και αποτελεσματικό μέσο ελέγχου του πάγου.
Καθίσταται ωστόσο λιγότερο αποτελεσματικό όταν οι θερμοκρασίες διαμορφωθούν σε πολύ χαμηλά επίπεδα της τάξης των -6,5 ως -9,5 βαθμών Κελσίου

Τότε απαιτείται ο ψεκασμός μεγαλύτερης ποσότητας ώστε να διατηρηθούν τα επίπεδα άλμης σε επίπεδα ικανά ώστε να επιτευχθεί το ίδιο αποτέλεσμα.

Περισσότερο αποτελεσματικό είναι το αλάτι στα επίπεδα θερμοκρασίας από 0 βαθμούς Κελσίου έως μείον 4.

—Πώς λειτουργεί;

Το αλάτι μειώνει το σημείο πήξης του νερού.Όταν ψεκαστεί στον πάγο του οδοστρώματος, το αλάτι δημιουργεί μια άλμη όταν αναμειγνύεται με το νερό στην επιφάνεια του στρώματος πάγου, μειώνοντας με αυτό τον τρόπο το σημείο πήξης. Έτσι, το λιώσιμο του πάγου ξεκινά όταν έρχεται σε επαφή με την άλμη, ως ένα βαθμό.

Όσο χαμηλότερες είναι οι θερμοκρασίες τόσο περισσότερο αλάτι απαιτείται. Για αυτό το λόγο σε πολλές περιοχές όπου επικρατούν πολικές θερμοκρασίες χρησιμοποιούν άμμο αντί για αλάτι και “φοράνε” πάντα χιονολάστιχα στα οχήματά τους.

—Ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος

Το πρόβλημα με το αλάτι είναι ότι καταλήγει στον υδροφόρο ορίζοντα και κατά σε συνέπεια σε ρέματα και ποτάμια.

Η περιβαλλοντική υπηρεσία του Καναδά επισημαίνει τον αρνητικό αντίκτυπο της χρήσης αλατιού στην άγρια ζωή, τη χλωρίδα, το νερό και το έδαφος και το χαρακτηρίζει ως “τοξική ουσία”.

—Χαλάει τις υποδομές

Το αλάτι είναι διαβρωτικό και προκαλεί πρόωρη φθορά στις υποδομές. Για κάθε Ευρώ αλατιού που χρησιμοποιείται υπολογίζεται ότι προκύπτουν τέσσερα Ευρώ σε κρυφά κόστη επισκευών δρόμων και γεφυρών.

Πρόκειται για ένα κόστος το οποίο δεν καθίσταται άμεσα ορατό, αλλά προστίθεται στα διάφορα προβλήματα συντήρησης των δημοσίων υποδομών που συσσωρεύονται για να πληρωθούν από τις μελλοντικές γενιές και προϋπολογισμούς.

Η περιβαλλοντική υπηρεσία του Καναδά υπολογίζει ότι η χρήση αλατιού στους δρόμους μεταφράζεται σε απώλεια της αξίας των οχημάτων κατά 143 δολάρια ετησίως.

—Οι εναλλακτικές

Το αλάτι καταστρέφει τους δρόμους, μειώνει το χρόνο ζωής των οχημάτων, εξολοθρεύει τη χλωρίδα και μολύνει τους υδατικούς πόρους.

Οι εναλλακτικές είναι να περιορίσουμε δραστικά τις ταχύτητες με τις οποίες κινούμαστε σε επικίνδυνα οδοστρώματα, να χρησιμοποιούμε τις δημόσιες συγκοινωνίες, να βάζουμε χιονολάστιχα ή αντιολισθητικές αλυσίδες όπου απαιτείται.

econews