Παρασκευή, 22 Φεβρουαρίου 2013

Τα αναψυκτικά διαίτης (light) δεν «ανοίγουν» την όρεξη για...γλυκά

Η κατανάλωση αναψυκτικών και άλλων ροφημάτων διαίτης (light) δεν ωθεί στην πρόσληψη περισσότερης ζάχαρης, υδατανθράκων ή θερμίδων, επισημαίνουν αμερικανοί ερευνητές. Και καταλήγουν ότι είτε κάποιος καταναλώνει ροφήματα με υποκατάστατα ζάχαρης (ή αλλιώς ολιγοθερμιδικά γλυκαντικά) είτε νερό, μπορεί να μειώσει το βάρος του, και ότι και στις δύο περιπτώσεις μειώνονται οι θερμίδες που προσλαμβάνει συνολικά.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο American Journal of Clinical Nutrition (clinicaltrials.gov, κωδικός NCT01017783) η κατανάλωση ροφημάτων με γλυκαντικά χαμηλής θερμιδικής αξίας δεν τόνωνε την όρεξη για επιπλέον φαγητό ή ζάχαρη ούτε συνέδραμε στην αύξηση του βάρους.

Η επιστημονική κοινότητα έχει καταλήξει ότι η αύξηση του σωματικού βάρους είναι κυρίως αποτέλεσμα της διαταραχής στην ενεργειακή ισορροπία, δηλαδή στην αύξηση των θερμίδων που προσλαμβάνουμε καθημερινά σε σχέση με τις θερμίδες που "καίμε" μέσω του μεταβολισμού, της άσκησης και άλλων καθημερινών εργασιών. Σύμφωνα με τον ΠΟΥ «η βασική αιτία της παχυσαρκίας και του υπερβολικού βάρους είναι μια ενεργειακή ανισορροπία μεταξύ των θερμίδων που καταναλώνονται και δαπανώνται» http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en.

Επίσης, πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι τα τρόφιμα και ποτά που περιέχουν γλυκαντικές ουσίες χωρίς θερμίδες μπορούν να βοηθήσουν τα άτομα να διαχειριστούν την πρόσληψη θερμίδων και αν χρησιμοποιούνται με συνέπεια, να μειώσουν εντέλει την ενέργεια που προσλαμβάνει κάποιος και να τον συνδράμουν στο να διαχειριστεί το βάρος του. Ωστόσο, αν και τα ολιγοθερμιδικά γλυκαντικά χρησιμοποιούνται για να μειώνουν τις θερμίδες σε διάφορα τρόφιμα και ροφήματα (όπως ζελέ, επιδόρπια γιαουρτιού, αναψυκτικά, τσάι, κ.λπ.), κάποιοι ερευνητές φοβούνται ότι μπορεί να αυξάνουν την όρεξη ή την επιθυμία για γλυκό και να οδηγούν τελικά σε αύξηση του βάρους.

Στη παρούσα μελέτη όμως βρέθηκε ότι τα light αναψυκτικά δεν οδήγησαν στην αύξηση της κατανάλωσης ζάχαρης ή γλυκών και ότι οι άνθρωποι έχασαν βάρος είτε κατανάλωσαν ροφήματα διαίτης είτε σκέτο νερό. H κλινική μελέτη CHOICE (Choose Healthy Options Consciously Everyday) συμπεριέλαβε 318 συμμετέχοντες από την περιοχή Raleigh-Durham της Βόρειας Καρολίνας, ηλικίας 18-65 ετών, οι οποίοι ήταν υπέρβαροι ή παχύσαρκοι.

Στόχος της συγκεκριμένης μελέτης ήταν να διερευνηθεί κατά πόσον η πρόσληψη θερμίδων και οι διατροφικές συνήθειες ήταν διαφορετικές σε άτομα που είχαν αντικαταστήσει την κατανάλωση ροφημάτων με περισσότερες από 200 θερμίδες ημερησίως (αναψυκτικά με ζάχαρη, αλκοόλούχα ποτά, φρουτοχυμοί, τσάι με ζάχαρη, ζαχαρούχο γάλα κτλ.) είτε με νερό, είτε με ροφήματα χαμηλής θερμιδικής αξίας, όπως είναι τα light αναψυκτικά. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες: την ομάδα που κατανάλωνε περισσότερο νερό και την ομάδα που κατανάλωνε αναψυκτικά και ροφήματα με ολιγοθερμιδικές γλυκαντικές ύλες.

Και οι δύο ομάδες μείωσαν ημερησίως τις προσλαμβανόμενες θερμίδες, περιορίζοντας στην διατροφή τους υδατάνθρακες, λίπη, κορεσμένα λιπαρά, ολικά σάκχαρα, προσθήκη ζάχαρης και άλλους υδατάνθρακες. Επίσης, μετά από 6 μήνες, η ομάδα του νερού είχε αυξήσει την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, και η ομάδα με τα ροφήματα διαίτης είχε μειώσει την κατανάλωση γλυκών περισσότερο από ότι η ομάδα του νερού. Οι επιστήμονες δήλωσαν ότι «η μελέτη μας δεν υποστηρίζει την υπόθεση ότι τα ροφήματα και αναψυκτικά με ολιγοθερμιδικά γλυκαντικά αυξάνουν την επιθυμία για γλυκό, αφού μετά από 6 μήνες οι συμμετέχοντες έτρωγαν λιγότερα γλυκά».

Πηγή: Carmen Piernas, Deborah F Tate, Xiaoshan Wang, and Barry M Popkin. Does diet-beverage intake affect dietary consumption patterns? Results from the Choose Healthy Options Consciously Everyday (CHOICE) randomized clinical trial. American Journal of Clinical Nutrition. First published ahead of print January 30, 2013 doi: 10.3945/ajcn.112.048405

Ευχαριστούμε τον Yiannis Georgiou για το άρθρο